بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Selamat Membaca

Sanksi atas pelanggaran Ihram

Bismillah 16:30
Sanksi atas pelanggaran Ihram

     Sanksi atas pelanggaran Ihram adalah sebagai berikut : 

  1)Apabila meninggalkan ihram dari miqat, melempar juroh, bermalam di Mina, bermalam di Muzdalifah, tawaf wada', maka wajib menyembelih kambing (sebagaimana kriteria kambing qurban). Namun apabila tidak mampu maka puasa sepuluh hari (tiga hari di tanah haram dan yang tuuh hari ketika pulang).
  2)Apabila melakukan jima' (bersetubuh), maka wajib menyembelih unta, kalau tidak mampu maka menyembelih sapi, kalau tidak mampu maka menyambelih kambing. Apabila ketiganya tidak terpenuhi/tidak mampu maka bersedekah makanan seharga unta. Dan apanbila tetap tidak mampu maka melakukan puasa dengan ketentuan satu mud untuk satu hari
  3) Apabila mencukur rambut, memotong kuku, memakai minyak kepala, memakai pakaian yang dijahit, bercumbu maka boleh memilih di antara tiga perkara, yaitu :
     1) Menyembelih kambing
     2) Memberi makan kepada 6 orang fakir miskin, setiap orang setengah sha'
     3) Puasa tiga hari
  4) Apabila berburu binatang atau memotong pepohonan,maka wajib menyambelih binatang yang sepadan dengan yang dibunuh, kalau tidak mampu maka bersedekah seharga binatang yang sepadan, dan apabila tidak mampu maka berpuasa setiap mudnya satu hari.


SEMOGA BERMANFAAT

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Semoga Bermanfaat